O mně


  Vystudovala jsem Střední Školu Uměleckého Designu v Praze Čakovicích. Poté jsem se dala na vš. obor kulturologie na FFUK a keramiku jsem na nějaký čas opustila. Narodily se mi děti a já jsem začala pracovat na částečný úvazek v keramické dílně Muddum v Praze na Letné. Pak jsem vedla kroužky keramiky v několika zařízeních v Praze, např. v rodičovském centru Jablíčkov, než jsme se přestěhovali do Nového Knína. Od počátku bylo mým záměrem mít tu vlastní keramické studio. Brzy po nastěhování do Knína jsem začala pracovat v Čápovi jako chůva pro děti i jako lektorka kurzů keramiky. Obojí dělám dodnes. Nějaký čas jsem také vedla kroužky keramiky ve škole v Novém Kníně. 

  Časem jsem se rozhodla prohloubit své znalosti a dovednosti v keramice a postupně jsem absolvovala kurz Základy keramiky v Pražské dílně Keramika srdcem Vaška Kuglera, stáž v keramické chráněné dílně v Toulcově dvoře a výpal dřevem tamtéž. Později další týdenní kurz, věnující se podrobně vlastnostem hlín, pořádaný spolkem Keramikum, jehož jsem členkou. Naposledy kurz stavby pece na dřevo s experimentálním výpalem. V dalším vzdělávání  mám v plánu pokračovat, protože mi to vždy přinese velké množství nových poznatků a keramika je velmi široký obor, v němž se nikdy nedá umět a znát všechno a stále je kam se posouvat, v čem se zlepšovat. Zároveň mi to vždy dodá novou chuť do práce s hlínou.

 Kromě kroužků pro děti i dospělé se věnuji také vlastní tvorbě, převážně dekorativních předmětů a zahradní keramiky. Většinu prodávám na trzích a jarmarcích v Novém Kníně a okolí. Vytvářím také objekty, které se na stánek příliš nehodí pro svoji velikost, nebo také proto, že hlavním popudem k jejich vytvoření mi nebyl v první řadě jejich prodej, ale umělecké vyjádření a radost z tvoření. Některé z nich jsem představila na výstavě v Muzeu zlata v Novém Kníně v roce 2024.

 Inspirací k tvorbě jsou mi děti a jejich svět fantazie, pohádek a mýtů. Nespoutaná hravost, představivost a věčné tázání se. Dalším ze zdrojů je mi svět přírody, její tvary a vzorce, které se neustále opakují v nekonečném množství podob. Důležitým tématem, snad trochu znepokojivým, je pro mne život, smrt, konečnost a věčnost Konec jako nový začátek. Zmrtvýchvstání nebo zvěčnění je přítomné v samotném procesu tvorby, kdy se z živé tvárné hmoty stává během výpalu věc natolik trvanlivá, že přečká i tisíciletí.  Je to pro mne obraz příběhu, který nekončí, ale posouvá se jinam. Nový příběh a nové poslání. 

Johana